تاثیر سئو بر کسب و کار

تاثیر سئو بر کسب و کار به چه شکل است؟

تاثیر سئو بر کسب و کار، موضوعی است که باید دغدغه خیلی از افرادی که به تازگی اقدام به راه‌اندازی کسب و کار جدید کرده‌اند، باشد. این می‌تواند به عنوان یک استراتژی بهینه‌سازی موتور جستجو باشد که مزایای زیادی برای شما به دنبال خواهد داشت. آمارها نشان می‌دهد از هر ۱۰۰ نفر که وارد اینترنت می‌شوند، ۹۳ نفر به دنبال جستجوی خواسته واقعی خود از طریق سرچ در موتورهای جستجوی پرقدرت مثل گوگل هستند. جالب است بدانید که می‌توان با استفاده از سئو به عنوان یک روش بازاریابی از این جستجوها به نفع کسب و کار خود بهره برد. به همین دلیل در این مقاله از سوشاوب بر آن شدیم تا به بررسی تاثیر و مزایای سئو بر کسب‌ و کارهای امروزی بپردازیم. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

سئو چگونه به رشد کسب و کارهای آنلاین کمک می‌کند؟

به احتمال زیاد، بسیاری از مدیران استارتاپ‌ها و کسب و کارهای اینترنتی نوپا، از تاثیر سئو بر کسب و کار با خبر هستند. اما آیا می‌دانید سئو دقیقا به چه شکلی کسب و کار شما را رونق می‌بخشد؟ ببینید، روزانه میلیون‌ها داده درون وب قرار می‌گیرد. کاربران برای دسترسی به این داده‌ها باید از موتور جستجو کمک بگیرند. آن‌ها برای پیدا کردن سوالات خود، تهیه بلیط، رزرو هتل، دسترسی به اخبار و هر کار آنلاین دیگری که فکرش را کنید، دست به جستجو می‌زنند. آنچه که مردم سرچ می‌کنند، بستگی به خواسته یا کاری دارد که بخواهند انجام دهند. اصل مفهوم بازاریابی هم بر همین اساس شکل گرفت؛ اگر شخصی برای خرید کفش ورزشی، تعمیر کامپیوتر و یا رزرو سالن عروسی در شهر محل سکونتش به جستجو در وب بپردازد، بازاریاب به ‌راحتی می‌تواند از این خواسته او مطلع شود و به آن پاسخ دهد.

نقش موتور جستجو هم در اصل، تطابق موضوع مورد جستجوی کاربران با صفحاتی است که به این موضوعات مرتبط می‌شود. برای مثال اگر در سایت خود تجهیزات ورزشی می‌فروشید، باید با ایجاد مضامین مرتبط با این موضوع به نیاز کاربران در لحظه مناسب پاسخ دهید. با بهینه‌سازی مناسب، بازدید از سایت‌تان به طرز چشم‌گیری بالا می‌رود. مردم محصولات و خدمات مورد نیاز خود را از شما دریافت خواهند نمود و شما را به یکدیگر معرفی می‌کنند. این خود به برندسازی شما کمک می‌کند و کسب و کارتان روز به روز بیش‌تر از قبل رشد خواهد کرد.

سئو چگونه به رشد کسب و کارهای آنلاین کمک می‌کند؟
تاثیر سئو بر رشد کسب و کارهای آنلاین

چرا نباید تاثیر سئو بر کسب و کار را دست کم گرفت؟

در کسب و کارهاي اينترنتي روش‌هاي مختلفي براي جذب مخاطب و تبدیل آن‌ها به مشتری وجود دارد. مانند شبکه‌هاي اجتماعي، PPC، اپلیکیشن، ايميل مارکتينگ و … . به کارگیری هر کدام از این روش‌ها، نیازمند زمان‌بندی، برنامه‌ریزی و داشتن یک استراتژی به خصوص می‌باشد. هرچقدر که رقابت بین برندها افزایش یابد، ميزان هزينه‌ی کليک روی لينک‌های سايت برای افزايش ترافيک ورودی آن در اينترنت هم بالا خواهد رفت. بدین ترتیب سایت‌ها مجبور به خرید بنرهای تبلیغاتی و یا استفاده از سایر روش‌ها می‌شوند که اغلب هم بسیار پرهزینه هستند. اینجاست که استفاده از سئو به عنوان یکی از کم هزینه‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین روش‌ها اهمیت پیدا می‌کند که می‌تواند بازدید از سایت شما را به طرز چشمگیری بالا ببرد. در ادامه راجع به اینکه چرا نباید تاثیر سئو بر کسب و کار خودتان را دست کم بگیرید، بیش‌تر صحبت خواهیم کرد.

با سئوی حرفه ای در صدر نتایج جستجوی گوگل باشید.

۱. داشتن هزینه‌ کمتر، نسبت به دیگر روش‌های بازاریابی

یکی از اساسی‌ترین مواردی که موجب می‌شود تا صاحبان تجارت‌های آنلاین از تاثیر سئو بر کسب و کار خود غافل نشوند، هزینه‌ی پایین آن است. موتور جستجوی پرقدرتی مثل گوگل، برای نشان دادن صفحه‌ی شما در جایگاه‌های برتر، پولی دریافت نمی‌کند. اما برنامه‌ریزی برای سئو، مستلزم صرف هزینه و زمان می‌باشد. البته خبر خوب اینکه سئو مانند دیگر استراتژی‌های بازاریابی، مستلزم پرداخت هزینه‌ی بالا نیست. موتورهای جستجو به صورت ۲۴ ساعته، در سایت‌های مختلف کاوش و محتوای مفید را برای نمایش در رتبه‌ی اول انتخاب می‌کنند. در نتیجه به شما کمک می‌کنند تا مخاطبان و مشتری‌های خود را به صورت ارگانیک پیدا کنید. پس می‌بینید که اگر سئو را به صورت اصولی انجام دهید، مزایای بازاریابی زیادی نصیبتان خواهد شد. کم کم، نرخ بازدید سایت‌تان بالا خواهد رفت. بدین ترتیب، سرمایه‌گذاری شما بی‌جواب نخواهد ماند. پس برای تقویت سئوی سایت خود هزینه کنید و کار را به کاردان بسپارید!

۲. پشتیبانی از بازاریابی محتوا

یکی دیگر از مواردی که در رابطه با تاثیر سئو بر کسب و کار می‌توان بیان کرد، پشتیبانی از بازاریابی محتوا است. در دنیای امروز که تلاش هر کسب و کار آنلاینی برای قرارگیری در صدر نتایج گوگل می‌باشد، شاهد فعالیت سئو و بازاریابی محتوا در راستای همین هدف مشترک هستیم. در واقع بازاریابی محتوا بدون در نظر گرفتن اصول و قواعد سئو، هیچ نتیجه‌ی مثبتی برای شما در بر نخواهد داشت. محتوا و سئو دست به دست هم می‌دهند و رتبه‌ی سایت‌تان را بالا می‌برند؛ به بیانی، شما با تولید محتوای ارزشمند و مفید (مثل متن، تصویر، ویدئو و …) برای بازدیدکنندگان و رعایت اصول سئوی محتوا، می‌توانید در نتایج جستجو، جایگاه بهتری را کسب نمایید.

پشتیبانی از بازاریابی محتوا در سئو بر کسب و کار
پشتیبانی از بازاریابی محتوا

۳. دوام بالا، مهم‌ترین تاثیر سئو بر کسب و کار

یکی از مهم‌ترین موارد در رابطه با تاثیر سئو بر کسب و کار شما، دوام و ماندگاری بالای آن است. روش‌های تبلیغاتی مثل آگهی‌های تلویزیونی برای یک برند خاص را در نظر بگیرید. به محض اتمام تبلیغات، آن کسب و کار دیگر دیده نخواهد شد. تصور کنید که کاربران با جستجوی هر عبارت از حوزه‌ی کاری مشخص، به سایت شما برسند. مسلماً اگر این موضوع، روزها، هفته‌ها و ماه‌ها برای سایت شما اتفاق بیافتد، شما به یکی از برندهای محبوب و دائم برای مخاطبان تبدیل خواهید شد. این یعنی یک نتیجه عالی برای وب‌سایت شما! درست است که رتبه گرفتن از یک کلمه کلیدی منجر به درآمدزایی برای شما می‌شود. اما زمانی‌که بتوانید بر روی کل عبارات یک حوزه به رتبه‌ی مناسب دست پیدا کنید، اعتبار واقعی سئو را از آن خود خواهید کرد. آن هم برای طولانی مدت. رسیدن به این نقطه زمان‌بر اما همیشگی و با ارزش است!

۴. ایجاد مزیت رقابتی

در رابطه با تاثیر سئو بر کسب و کار می‌توان به ایجاد یک مزیت رقابتی اشاره کرد. اگر رقبای شما روی سئوی خود وقت و هزینه صرف می‌کنند، چرا شما این کار را نکنید؟ معمولاً کسب و کارهایی که سرمایه‌گذاری زیادی روی سایت‌شان انجام می‌دهند، در لیست نتایج موتورهای جستجو، موفق به پیشی گرفتن از رقبا خواهند شد. این افراد با قرار گرفتن در صدر نتایج جستجو، بیش از ۹۰ درصد از ترافیک بازار را به دست می‌آورند و خیلی زودتر از سایرین، سهم بازار را از آن خود خواهند کرد. در گام نخست می‌بایست با تجزیه و تحلیل مهارت‌های رقبای خود، برنامه‌ای را جهت بهتر دیده شدن نسبت به آن‌ها بچینید. در نهایت با به‌کارگیری استراتژی‌های مخصوص، مطمئن شوید که سایت شما بهتر است، سریع‌تر بارگیری می‌شود و محتوای با کیفیتی هم دارد. فراموش نکنید که هر چه تجربه‌ی کاربری بهتر باشد، بازدید از سایت‌تان هم بالاتر خواهد رفت.

۵. دسترسی به افراد بیش‌تر

به جرات می‌توان گفت، تنها راهی که می‌توانید از طریق آن درصد بالایی از مخاطبان هدف را جذب نمایید، گوگل است. کاربران وقتی به دنبال چیزی هستند، اول از همه آن را در موتورهای جستجو ثبت می‌کنند. یعنی شانس تبدیل کاربر به مشتری در کاربرانی که از طریق گوگل با کسب و کارتان آشنا می‌شوند، به مراتب بسیار بالاتر از کاربرانی است که از راه‌های دیگر وارد سایت می‌شوند. حالا اگر بتوانید یک محتوای خوب، بر پایه‌ی قوانین سئو ارائه کنید و بازاریابی درستی انجام دهید، به راحتی می‌توانید مخاطب را به مشتری دائمی سایت تبدیل کنید.

یادتان باشد که سئو، بر خلاف دیگر روش‌های تبلیغاتی، به جای تمرکز روی یک مخاطب هدف خاص، به شما کمک می‌کند تا هر مخاطبی را با هر هدفی در اینترنت، جذب خود نمایید. اما چگونه؟ خب خیلی ساده ا‌ست. کافی است سئوی سایت خود را به یک متخصص بسپارید تا لیستی از کلمات کلیدی که می‌خواهید آن‌ها را برای مخاطبان رتبه‌بندی کنید، ایجاد نماید. سپس با استفاده از ابزارهای تحقیق، آن‌ها را گسترش دهد. در نهایت با استفاده از تحقیقات رقابتی، لیست را اصلاح نماید. بدین ترتیب با پیاده‌سازی یک استراتژی سئوی بهینه به نتایج مورد نظر دست یافت.

دسترسی به افراد بیشتر
دسترسی به افراد بیش‌تر

۶. اعتمادسازی، از تاثیرات سئو بر کسب و کار

یکی دیگر از تاثیرات سئو بر کسب و کار شما، اعتماد سازی و افزایش اعتبار برندتان است. اگر برای بهبود محتوای ارگانیک، آن هم با استفاده از تاکتیک‌های سئو وقت بگذارید، بعد از مدتی مشاهده خواهید کرد، که سایتتان در جایگاه‌های برتر موتورهای جستجو، قرار خواهد گرفت. به طور کلی هر سایتی که در صفحات نتایج موتورهای جستجو، رتبه‌ی بهتری کسب کند، به عنوان سایت قابل اعتماد شناخته خواهد شد. در نتیجه مخاطبان بیش‌تری به آن اعتماد خواهند کرد و این خود به افزایش اعتبار کسب و کار در درازمدت، کمک شایانی خواهد کرد. طراحی زیبا و کاربرپسند، تولید محتوای مفید بر اساس قواعد سئو، لینک‌سازی طبیعی و واکنش مثبت کاربر، از جمله اقداماتی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید اعتبار برند خود را نزد گوگل افزایش دهید.

۷. امکان ارزیابی نتایج، بزرگترین تاثیر سئو بر کسب و کار

بزرگترین تاثیر سئو بر کسب و کار این است که می‌توانید با کمک آن، نتایج را به خوبی ارزیابی کنید. اگر می‌خواهید تغییرات در رتبه‌بندی، تبدیل‌ها و ترافیک وب‌سایت را دقیق‌تر از همیشه پیگیری کنید، باید از سئو استفاده نمایید. شما به راحتی قادر به آنالیز میزان موفقیت‌تان در جذب کاربرانی هستید که از موتورهای جستجو استفاده کردند. ضمن این‌که از همسو بودن خواسته‌های کاربران با اهداف تجاری مطمئن خواهید شد. با این کار می‌توانید به ارزیابی میزان تاثیرگذاری محتوای وب‌سایت روی جذب مشتری بپردازید. همچنین، امکان ارزیابی عملکرد کاربران در داخل و خارج از وب‌سایت برایتان فراهم خواهد شد. برای مثال می‌توانید از خرید و گردش کاربران در وب‌سایت، صفحاتی که از آن‌ها بازدید داشته‌اند، کلمات کلیدی که از آن‌ها برای جستجو استفاده کرده‌اند و اقدامات خاص دیگرشان، با خبر شوید. در نهایت می‌توانید از این بینش‌ها برای تنظیم و بهبود استراتژی سئوی خود استفاده نمایید.  

۸. بهبود بخشیدن نرخ تعامل کاربران

بدون شک، یک وب‌سایت بهینه که بر اساس اصول سئو طراحی شده باشد، ترافیک بیش‌تر و البته با کیفیت‌تری هم دارد. وقتی بتوانید محتوای مفیدی برای سایتتان طراحی کنید، که با هدف جستجو در تطابق باشد، احتمالاً مخاطب زمان بیشتری را برای مرور صفحات سایت شما صرف خواهد کرد. بدین ترتیب به جای آنکه نرخ پرش سایت افزایش یابد، نرخ تعامل کاربری در آن بالا خواهد رفت. این موضوع، منجر به حمایت مشتری از کسب و کار شما و ایجاد درآمد طولانی‌مدت برایتان خواهد شد. پس به جای آن‌که مخاطبان را متقاعد کنید، تا از سایت شما دیدن کنند، محتوایی بهینه تولید کنید تا خودشان به مرور جذب شما شوند.

بهبود بخشیدن نرخ تعامل کاربران  از تاثیر سئو بر کسب و کار
بهبود بخشیدن نرخ تعامل

سخن آخر

در این مقاله از آژانس کسب و کار آنلاین سوشاوب، به بررسی تاثیر سئو بر کسب و کار پرداختیم. دیدید که سئو چه مزایای عالی و قابل اعتمادی را برای رشد کسب و کار شما ارائه می‌نماید. به همین دلیل است که امروزه سئو به عنوان یکی از تاکتیک‌های بسیار مهم در بحث بازاریابی در سراسر جهان به شمار می‌آید و بسیار مورد توجه تجارت‌های آنلاین است. شرکت‌ها برای رشد کسب ‌و کار خود روی سئوی سایت‌شان سرمایه‌گذاری می‌کنند. آن‌ها به خوبی می‌دانند که تولید محتوای ارگانیک بر اساس اصول سئو، در بلندمدت منجر به رشد تصاعدی برایشان خواهد شد. با در نظر گرفتن این همه امتیاز، هیچ دلیلی وجود ندارد که شما نخواهید روی خدمات سئو سرمایه‌گذاری کنید. به شرطی که آن را درست و اصولی انجام دهید. این یک مهارت بسیار خاص است و باید آن را به متخصصان با تجربه و ماهر بسپارید.

بهره‌مندی از خدمات سئو

نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *